Forventninger

Princip for samarbejdet mellem skole og hjem, Lillevang Skole

Baggrund for princippet:

Folkeskolens formålsparagraf tilsiger i § 2 Stk. 3 at.. ”Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.” Derudover er det fastsat i folkeskoleloven, at skolebestyrelsen skal lave principper for ”samarbejdet mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet”.

Princippet herunder dækker skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet mellem skole og hjem:

Skolens personale

Skolens personale rammesætter undervisningen og den sammenhængende skoledag for eleverne. Skolens personale skal være kompetente, engagerede og velforberedte i forhold til mødet med elever i undervisningen, møder med forældre og skolens øvrige virksomhed. Skolens personale skal være med til at skabe gode og trygge relationer mellem børn og voksne og være rollemodeller for elever og forældre.

Det påhviler personalet på skolen at udvise en ligeværdig og anerkendende tilgang til samarbejdet med forældrene, samtidig med at forældrene kan forvente et personale der kommunikerer tydeligt i relation til eleverne og til samarbejdet med forældrene.

Forældrene

Forældrene er de vigtigste rollemodeller for deres børn, og det er derfor vigtigt at forældrenes holdning over for barnet, skolen og de øvrige forældre er ansvarsfuldt og nuanceret, samt understøtter skolens primære formål – se bilag1.

I forhold til nærværende princip er det forældrenes ansvar at sørge for, at deres barn er læringsparat når det møder i skolen.

Derudover har forældrene det ansvar:

• at barnet møder veludhvilet og forberedt til tiden
  • at støtte barnet i sin forberedelse til undervisningen
  • at hjælpe barnet med at forstå målet med undervisningen og til at reflektere over egen læring
  • at motivere og stimulere barnets nysgerrighed og virkelyst
  • at hjælpe barnet med at overholde aftaler og retningslinjer der er gældende på skolen
  • at holde sig orienteret på Intra og deltage i skolens arrangementer

Samarbejdet mellem skole og hjem er en fælles indsats

Når forældre og skolens personale engagerer sig i skolen og børnenes læring, så oplever børnene, at skolen er vigtig. Når man som forældre engagere sig i skolen og understøtte skolens arbejde, så betyder det at man anerkender, viser respekt og interesse for skolens ansatte, de andre elever og deres forældre. I kommunikationen med og om skolen udtrykker man sig loyalt om skolens virksomhed – både som ansat og som forældre.

Skolen anno 2017 fordrer nye måder at tænke pædagogik og læring på, hvorfor man som forældre skal være positiv og åben over for forskellige metoder og indgangsvinkler til undervisningen.

Lillevang Skole har børn, forældre og ansatte der er forskellige og kommer med forskellige baggrunde og forudsætninger. Forskellighed og mangfoldighed er en styrke og der påhviler forældre, børn og ansatte på skolen det ansvar, at respektere denne forskellighed.  Derudover påhviler det alle i og omkring skolen at bidrage positivt til, at skolen bliver et sted, hvor man dels kan blive inspireret af forskelligheden - og dels er med til at lære eleverne at navigere i en mangfoldig verden.

Forældrene har det ansvar, at man skal kontakte skolen, såfremt man har spørgsmål omkring skolens virksomhed, undrer sig over noget eller har forslag til løsninger, forbedringer eller mulige tiltag. Udover den daglige kommunikation mellem skole og hjem, så er skolen forpligtet til at kontakte forældrene såfremt skolen er bekymret for trivslen eller den faglige udvikling hos den pågældende elev.

Samarbejde forældre imellem

Samarbejdet mellem forældrene har stor betydning for klassens trivsel og evne til at udvikle sig. Derfor er det vigtigt, at forældrene fører en konstruktiv og åben dialog med hinanden. Derudover er det helt centralt, at man som forældre over for egne børn ytrer sig positivt omkring skolens virke, omkring andre børn på skolen og om de øvrige forældre.

Et klassefællesskab består af eleverne i klassen, af det pædagogiske personale omkring klassen og af forældrene. Derfor er som man forældre forpligtet af fælles aftaler i klassen, fx klassens regler eller aftale om fødselsdage, fester eller alkohol.

Behandlet af Lillevang Skole, Skolebestyrelse 2017.

Bilag til princip for skole/hjem samarbejdet.

Folkeskolens formål

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

……

Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

Skolereformen har tre overordnede mål:

•Folkeskolen skal udfordre alle elever, så alle bliver så dygtige, de kan

•Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund ift. faglige resultater

•Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes, bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis

Målene sætter retningen for alle skoler og kommuner, og udtrykker det fælles ambitionsniveau.