Information om Centeret

Centerklasserne

Centerklasserne er normeret til 30 elever fra 0. klasse - 9. klasse. Eleverne er opdelt i klasser så vidt muligt svarende til Lillevangs Skoles øvrige klasser og trin, men med særligt hensyn til elevernes sociale og faglige niveau.

Centerskole

Vi arbejder for at give eleverne de bedste forudsætninger for at mestre livet i skolen og det liv som venter efter skolen. Selvstændighed er et bærende princip og vi inddrager eleverne i beslutninger og handlinger som omhandler dem selv og deres læring og trivsel i videst muligt omfang.

Der er et tæt tværfagligt samarbejde mellem alle faggrupper som medvirker til elevernes hele udvikling; lærere, pædagoger, pædagogiske medhjælpere og terapeuter.

Vi ønsker at skabe de bedste mulige betingelser for elevernes bevidstgørelse, indflydelse, indsats og ansvar for deres eget liv og egen situation og arbejder efter at synliggøre de muligheder og kompetencer eleverne har for læring, trivsel og vækst.

Undervisningen i centerklasserne er underlagt folkeskoleloven. Undervisningen organiseres som klasseundervisning, holdundervisning eller i helt særlige situationer i afgrænsede perioder individuelt efter didaktisk og pædagogisk overvejelse.

Udgangspunktet for læring og trivsel er den enkelte elevs potentiale og kompetence med hensyntagen til elevens funktionsnedsættelse, behov for undervisningshjælpemidler og struktur.

Gennem hele skoleforløbet er der fokus på at udvikle elevernes selvforståelse og selvstændighed parallelt med elevernes faglige og sociale udvikling.

Den inkluderende praksis ind i det almene miljø vægtes højt og skønner skolen at det gavner elevernes faglige og sociale udvikling, er der mulighed inklusion i almene klasser.

Det er som udgangspunkt et mål at centereleverne gennemføre afgangseksamen eller dele af den, hvis det vurderes at være meningsfuldt for eleven. Denne vurdering fortages af fagpersonalet ud fra en faglig, professionel og realistisk tilgang, og i tæt dialog og samarbejde med elev og forældre.

Fysio- og ergoterapi

Alle centerelever tilbydes undervisningsrelateret og vedligeholdende fysio- og ergoterapi. Terapeuterne undersøger og afdækker ud fra faglige vurderinger elevernes træningsbehov og træningen prioriteres og tilrettelægges inden for de givne rammer. Træningsmængden op - og nednormeres efter behov fx i forbindelse med operationer.

Eleverne vil i gennemsnit få mellem 1-3 timers fysioterapi om ugen og 1 - 2 timers ergoterapi om ugen.

Den fysio- og ergoterapeutiske indsats organiseres både som individuel træning eller som holdtræning. Terapeuterne indgår også i tværfaglige forløb i samtænkning med undervisning

Terapeuterne er tilknyttet de enkelte klasser, og indgår i tæt samarbejde med de forskellige klasseteam. Terapeuterne arbejder også konsultativt og vejleder elever, forældre og det øvrige personale.

Logopæd

Logopæderne giver ud fra individuel vurdering ene-, hold-, eller klasseundervisning.

Logopæderne arbejder også konsultativt i forhold til alternative og supplerende kommunikationshjælpemidler, og har vejledende rolle i forhold til elever, forældre og det øvrige personale.

Skolefritidsordning

I det samlede skoleforløb er der mulighed for at til vælge Center SFO. SFO Diamanten deler lokaler med centerklasserne.

SFO-Diamanten modtager eleverne i fritidstilbud om eftermiddagen. Hver elev får tilknyttet en eller to ansatte, som er kontaktansvarlig for samarbejdet med de andre faggrupper og forældrene.

SFO har fokus på og arbejder med at styrke elevernes selvværd, selvtillid, selvstændighed, sociale relationer og har fokus på den inkluderende praksis.

Pædagogerne arbejder også i centerskolen og er en del af klasseteamet.